وقتی در جستجوی خودت باشی ، خداوند را در کنارت احساس می کنی |
- نویسنده:ziba
- تاریخ:برچسب:اساس فرهنگ سازمانی ,فرهنگ سازمانی , اساس و بنیان فرهنگ سازمانی, فرآیند جامعه پذیری سازمانی, نقش نظارت بر جامعه پذیری,اهمیت اصول اخلاقی در رفتار سازمانی,,
- عنوان موضوع: <-CategoryName->
اساس فرهنگ سازمانی
اساس فرهنگ سازمانی
چکیده: در مطلبی که پیش روی داریم، در صدد آن هستیم تا همراه با یکدیگر نقش و سهم فرهنگ سازمانی را در موفقیت و اثر بخشی سازمانها بررسی نمائیم. جهت آشنایی مقدماتی با جایگاه فرهنگ سازمانی، شرکت « یاهو» را در نظر بگیرید. فرهنگ سازمانی در این شرکت ، به عنوان یک دارایی و سرمایه محسوب می شد، به طوری که این دارایی موجب شکل گیری و رشد آن گردید، اما با گذشت زمان تبدیل به یک تعهد و بدهی شد زیرا ساختار دیواسالارانه ای را در پی داشت که در آن مدیریت ارشد توانایی تفویض اختیار و قدرت به کارکنان را نداشت. لازم است بر این نکته تاکید نماییم که فرهنگ سازمانی از ارزشها و اعتقادات بنیانگذار یک سازمان نشات می گیرد و به سختی می توان آن را تغییر داد. این مطلب به درک بهتر شما در خصوص این مسئله کمک خواهد کرد که چگونه مدیران می توانند فرهنگ سازمانی را به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان خود به کار گیرند و هم چنین مطالب ذیل را مورد بحث و بررسی قرا می دهد:
- 1- اساس و بنیان فرهنگ سازمانی؛
- 2- فرآیند جامعه پذیری سازمانی و نقش نظارت بر جامعه پذیری؛
- 3- اهمیت اصول اخلاقی در رفتار سازمانی.
- 1. ارزش Value
- اعتقاد راسخ به یک سبک رفتاری با یک حالت و وضعیت نهایی
- 2. ارزشهای قراردادی Espoused values
- ارزشها و هنجارهایی که به طور مشروح از سوی یک سازمان ارائه می شوند.
- 3. ارزشهای رسمی یا تصویب شده Enacted values
- ارزشها و هنجارهايي كه از سوي كاركنان ارائه مي شود.
- 4. اصول اخلاقی: Ethics
- مطالعه و انتخاب موضوعات اخلاقی
- 5. اعتقادات هنجاری : اعتقادات مرسوم Normative Beliefs
- اعتقادات و نظریه هایی در خصوص رفتار و سبک رفتاری مورد انتظار
- 6.جامعه پذیری سازمانی Organizational socialization
- فرآیندی که از طریق آن کارمندان ارزشها هنجارها و رفتارهای مورد نیاز را می آموزند.
- 7. دیدگاه مراقبتی Care Perspective
- بیانگر احساس ترحم و دلسوزی بوده و در ایده آل ترین حالت عبارت است از توجه و پاسخ به نیازها.
- 8. دیدگاه منطقی Justice perspective
- كمال مطلوب در این دیدگاه قوانین دو جانبه بوده و محرکهای آن قواعد و انظباط است.
- 9. فرهنگ سازمانی Organizational
- ارزشها و اعتقادات مشترکی که به یک سازمان هویت می بخشد.
- 10. مشاوره Mentoring
- فرآیند شکل گیری و تداوم روابط تکاملی میان مشاور و فرد تازه وارد به سازمان
...
فرمت فایل: DOC (ورد 2003) قابل ویرایش تعداد صفحات: 47
برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید
نظرات شما عزیزان: